Koncepcja pokonania trasy

Tereny błotne, drogi szutrowe oraz drogi polne, piasek, kamienie, woda – to żywioł samochodów terenowych, zwanych także pojazdami do offroadu lub też off roadu lub off-roadu, gdyż nie ma jednolitej pisowni frazy oznbaczającej pokonywanie autem trudnego terenu i taplanie się w nim w błocie. Liczba miłośników tego typu rozrywki stale rośnie, zarówno na polu amatorskim, czyli rekreacyjnym, jak i na płaszczyźnie sportowej, czyli zawodowej. Ale i tu i tam, tak jak w każdym sporcie samochodowym, ostatecznie liczy się człowiek. Trwają co prawda nieustanne dyskusje jaki jest procentowy wkład maszyny a jaki człowieka. W rajdach terenowych na pewno zupełnie inny niż w Formule 1. W królowej motorsportu technologia decyduje o sukcesie w ok. 90%, natomiast w offroadzie – w zależności od typu imprezy – ok. 30-50%. Podobnie jest z tempem pokonywania trasy. W F1 zawodnicy muszą robić wszystko, by stale balansować bardzo blisko limitu fizyki (np. opon), natomiast w rajdach terenowych liczy się bardziej koncepcja pokonania trasy, żeby… w ogóle ją pokonać.

Comments are closed.